Kina del 3

3-4/1
Efter en händelserik kväll var det ännu en tidig morgon då vi skulle flyga mot Shangri-la, som för övrigt ligger i andra änden av kina. Changchun ligger i nordöst, Shangri- la sydväst :P Vi var tyvärr tvungna att lämna vårt 5 stjärniga hotell där jag trivdes excellente med nygjord omelett och 3 olika melonsorter till frukost. Flyget gick först mot Pekin där vår 1:a mellanlandning gällde. Där fick vi lunch i form av en macka, 2 bananer och en kexchoklad som fastnade överallt i mun. Flyget gick till Kunming och tog ca 3 timmar (Kina är som sagt stort) där vår andra mellanlandning skedde. Eftersom klockan var ungefär 9 på kvällen och vi rest sen tidig morgon så åt vi middag på ett hotel vid flygplatsen där vi också vi ta igen oss en natt innan det var dags att ta morgonflyget till Shangri-La. Jag kunde sova bra på alla flyg då jag var trött sedan dagen innan. Väl framme på 3200 meters höjd i Shangri-La upptäckte vi en första hjälpen skylt på flygplatsen. Engelska översättningen "first aid" Kinesengelska översättningen "fivesaid" ;) Vi fick vårt bagage än en gång och på väg ut så fick vi en vit sjal, en skäl med sprit och framför oss stod ett 5-tal dansare och dansade för oss. Nyvaken utan frukost tog dom min packning och jag fattade ingenting. En rolig syn alldeles säkert. Saknar ju än idag morgon huten vi fick ;P  Vi åkte till hotellet, en bussresa på ca 20 minuter. Där fick vi frukost, min bestod av stekt ägg, ris och melon, mumma. Vi fick en vilopaus på några timmar som de flesta använde till att sova och sedan var det byta om till träningskläder och ge sig upp till skidanläggningen i shangri-la.


reströtta  i väntan på hotellsängen.

precis landat på flygplatsen i Shangri-la 3200 möh


Det var strålande väder på i skidbacken. Klarblå himmel och sol och många fick vårkänslor och vårskidåkning i tankarna. Banan gick i en slalombacke, först uppför i 150 m sen tuffa utförssvängar nerför och sedan avslutning på ca 50 meter uppför igen. Tuff med tanke på höjden, men en kort bana, 600m. Påminde om en skicrossbana. Vi glassade i solen i ciruks 1.30 timme innan vi begav oss tillbaka till hotellet igen där en välkomstbankett väntade.


sebbe gör sig redo för att testa banan


slalombacken var brant!


utförskörningen


terese, lisa och katja


lisa, moa och emelie

från parkeringen

resan till hotellet tog ca 50 minuter och det fanns mycket att se på vägen. En populär symbol var nazimärket (!)


Johan och sebbe goes sköldpadda.


Banketten på kvällen blev en lugn sådan med sådär mat enligt mig, godaste var svampchips :P Tidig kväll då det var sprintprolog dagen efter.

5/1
Frukost, ägg ris och melon ;) och sedan resa upp till tävlingsplatsen. Lång tanketid på hur fasen man skulle värma upp, om man skulle värma upp. Det vart till slu lite mesig jogging och gång. Vågade inte köra några ruscher på grund av höjden och banan fick man inte åka innan så ingen  skidåkning för mig vart det heller. Loppet gick inte så bra, kände mig stressad hela banan och avslutade med en vurp. Innerskidan skar i kurvan så fanns inte så mkt annat val än att sätta sig på ändan där jag senare fick ett mysigt blåmärke :P Surt dock när jag efter upptäckte jag var 4 sekunder från 16 platsen. Shit happens! Nu i efterhand så var nog ändå den där vurpan ganska bra då jag fick en jävlig hosta efter loppet och mådde allmänt dåligt. Läskigt! Annars var det en bra svensk dag, tror det var 5 svenskor som gick vidare (bland dom becka och kicki ) och Johan gick vidare bland järpenkillarna i herrklassen! Då höjden var så hög så valde man att lägga finalerna dagen efter så för oss var det att byta kläder och sen åka ner tillbaka till hotellet.

Laddad becka inför prologen

Väl tillbaka på hotellet så vart de lunch och sedan bussresa till "temple of love".  Fick inte reda på så mycket till historisk bakgrund till denna men det var mycket målningar och två gigantiska buddha statyer, en kvinnlig och en manlig som dock var förbjudna att knäppa på. Men vad vore livet utan risker ;P bilderna knäpptes i smyg och ja, det man inte vet lider man ju inte av...!? Vi fick också gå in i templet där munkarna befann sig och där fick vi skriva var sin önskan och sedan lägga den under ett stort ljus så nu hoppas vi att de slår in! Det fanns också mycket smycken som såldes där och många slog till, därav jag själv. 1 armband och 1 halsband för 10 yuan st (tsm 22kr). (utan att pruta) Trötta och glada åkte vi sedan tillbaka till hotellet för en middag (!) Pommes frites fanns och alla jublade ( i alla fall jag)


manliga buddha statyn


kvinnliga statyn

jag och becka vart kära

och de va inte bara vi!


Det vart sedan ännu en tidig kväll då finalerna skulle utspela sig dan efter :)
6/1
Som åskådare vart det mycket kläder på då solen inte var lika tillgänglig som tidigare och vi åkte än en gång den 50 minuters långa resan till skidarenan. För Johan gick det bra ända till även han drog en vurp och slutade därför 4 i kvarten. Rebecka spurtade med kicki i sin kvart och vann och därmed avancerade hon. Hon vart tillslut 6:a efter taktiktips av Johan och sedan strålande åkning enligt taktiken av becka i B-finalen! I övrigt så var detta avslutningen på touren och prisutdelning ägde efter tävlingarna rum. Det vart lunch på stället och sedan after ski, synd på solen bara, annars trevlig och gemytlig stämning ;) Vi bjöds på varmt vin med socker och nån citrusfrukt i tror jag. Smakade precis som glögg! Tyvärr är inte glögg någon större passion hos mig men gillar man det så är det att rekommendera :)
alexandra, moa och becka

hejarklacksledarna

Johan

Afterskin

på vägen hem var det feststämning i bussarna

även busschaffisen bjöd på underhållning i form av sång! Jag såg dock hellre att han koncentrerade sig på att köra då det stupade 100-200 meter rakt ner utan skyddsstängsel på en del ställen :P

Ingen ro eller rast på denna resa var det inte då det sedan vart ombyte för resans sista bankett! Fick denna gång låna en kjol av Moa för att slippa samma klänning för 3:e gången ;] Paradise hotel var namnet dit banketten skulle hållas. Det bjöds bland annat på mora träsk av ledare Torbjörn och skönsång av Högberg. Maten som serverades var enligt min mening sådär, lite hemlängtan av mammas mat började kännas. Efter middagen åkte vi taxi till torget där vi dansade en stund för att sedan göra ett tappert försök att åka tillbaka till paradise där tyvärr ingen av 7 taxibilar förstod vad vi menade fick vi tillslut ge upp och åka tillbaka till vårt eget hotell. Där fick vi reda på att "alla andra" var på paradise och det var dit vi skulle. In i taxin igen nu med paradise skrivet på kinesiska. Völ framme möter vi resten av gruppen som nu är på väg tillbaka till vårat hotell. Haha, det vart väntan på buss denna gång som förde oss´hem till vårt hotell. Där fortsatte festen för vissa med karaoke medan jag gick och la mig.


anna och moa på väg till paradise hotell ;)

jag katja och alex!

emelie, moa och terese

En av delikatesserna vi serverades, såg ut som mossa och smakade som kryddsatt mossa ;)


dans på torget :)

Detta var våran sista dag i Shangri-La!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0