Kina del 4



7/1
Ännu en tidig morgon då resa tillbaka till Beijing väntade. Vi mellanlandade i Kunming. Där låg flygplatsen vid stan och vi blev tipsade om att åka in till mc Donadls och käka lunch. Det var många som tog tillfället i akt ;) För mig blev det big mac och co med plus meny för 24 yuan, cirkus 26-27 kr! Sedan glass med chokladsås för 6 yuan. Kunming kallades för spring city och det var precis vad vi fick uppleva, strålande sol och de flesta låg i linne eller t-shirt och njöt av solen utanför donken. Livet kan vara bra härligt ibland!
    Då jag och en mindre grupp av de andra inte rymdes på de ena planet (tror jag) så fick vi åka ett lite tidigare flyg. Tog därför taxi från den härliga vårsolen ( i januari) till flygplatsen igen där det blev ännu lite mer väntan innan vi kom iväg på den 3 timmar långa flygresan mot huvudstaden. Väl framme fick vi vänta en stund på de övriga. jag passade på att dricka 1 liter vatten och äta snickers ;) klockan var nog runt 8 på kvällen då vi lämnade flygplatsen. Vi fick åka till ett ställe som skull vara pekings bästa kina restaurang. Den var god, jag fick nog i mig en hel chili för det verkligen brände i min mun efter!! Alla var dock trötta och det blev en ganska kort middag innan bussarna gick mot hotellet. Samma hotell som vi började resan med, Capital hotel. Det vart rumsfördelning, hamnade med Lisa denna gång. Tog en dusch innan jag gick och la mig. Efter en tuff resdag väntade ännu en tuff dag men dock mycket roligare ;) !

8/1
Dagen vi alla väntat på ( åtminstone jag ) Shopping dagen! Började först dagen halv 8 med en härlig frukost bestående av yoghurt (okej inte riktigt min favorit) müsli och melooon :D supergott! 8 var det samling för frivilliga som ville se turistställena himmelska fridens torg och förbjudna staden. Det var blåsigt ute och jag hade tagit alldeles för lite kläder så kunde tyvärr inte njuta av denna turisttour till fullo:P Intressant var det i alla fall att se värlens största torg ( himmelska fridens torg) och förbjudna staden som det kändes som man gick och gick och gick och det såg likadant ut ;) staden avslutades med en härlig trädgård som jag tyckte mycket om. De hade planterat ett träd för varje kejsare som bott i förbjudna staden :) Det var en härligt kinesisk känsla över hela den förbjudna staden iaf. Vid utgången var jag dock sttelfrusen och väldigt väldigt kissnödig :P Det blev en plågsam gång innan vi fick tag i en taxi :P 

Väl hemma på hotellet tog jag en vaaaarm och lång dusch innan jag gjorde mig redo för resans stora händelse, shopping på silk market! Här skulle shoppas!!! Åkte taxi dit med dom inte lika shoppingsugna Sebbe, Mangen och Johan :P Väl inne var jag på topp!  Silk market består av 7 våningar där det längst ner såldes skor och väskor våning 2 och 3 kläder osv. Allt fanns och jag önskade att jag haft Sofie med ;D Efter att ha gått nåt varv och kollat läget gav jag mig in bland dom kinesiska säljarna. Min prutförmåga skulle testas. Började lugnt med 2 adidas koftor. Fick ner priset till 150 yuan, helt okej tyckte jag (ca 165 kr). Fortsatte vidare och hittade killarna vid ett vinterjackor stånd. Gav mig in och testade jackor, en till mig och en till Sofie. Johan hittade 3 jackor och efter hårt hårt prutande från våra sidor så fick vi ett bra pris! Efter det var det dags för lunch. Jag och Johan hittade våra vallare, Bengt och Rolf och slog följe till matsalen på 6:e våningen. Buffé! både sallads, mat och efterättsbuffe´, ingen gick därfrån hungrig iaf! Efter en välbehövlig paus så fortsatte vi att shoppa, shoppa och shoppa ;P
Dagens shopping vart till slut:
Peak jacka till sofie
 jacka till mig
 3 jeans
 2 koftor
 10 trosor + 1 par kalsonger
1 beige skinnhandväska
 1 resväska
1 par converseskor
 2 pike tröjor,
 och allt detta till priset av 1500 kr ;)

Trötta och glada gav vi oss tillbaka till hotellet för att göra oss klara för avslutningskvällen som väntade :) lånade ännu en gång kjol av Moa , plattade håret och sen var jag redo ;)  Idag väntade en thai restaurang som ledare Janne pratat mycket gott om. Trots min sinande matlust så var denna middag en av dom bästa på resan! Efter en trevlig kväll med god mat och bra sällskap så åkte jag hem rätt tidigt då jag kanske inte riktigt var helt 100 (shoppingen tog på krafterna :P ).

9/1
Idag väntade det kändaste som finns i Kina, kinesiska muren. Trötta och glada åkte vi bussresa på ungefär en timme bort. Det var kallt ute och när vi kom fram så väntade champagne på muren. Efter många om och men fick vi upp flaskan och sen skålade vi när vi stod där på muren, häftigt!! Vi vandrade en del på muren och var nära att blåsa bort av den väldigt kraftiga blåsten! Min hosta hade tilltagit under natten så min vandring gick väldigt sakta:P Utsikten var iaf underbar, klarblått ute och muren var riktigt, riktigt mäktig. Svårt att förestålla sig vilket otroligt jobb som ligger bakom den 700 mil (tror jag) långa muren. Det var inte det lättaste landskapet att bygga i kunde vi konstatera då det var berg upp och berg ner!

Efter ungefär en timme var alla nöjda och glada och vi satte oss i bussen och åkte till ett ställe där vi skulle äta. Dom visade oss lerkrukor tror jag det var och hur de gjorde dom. Mycket pillerjobb kunde vi se och sedan fick vi mat ännu en gång. Saknar "snurrborden" än idag ;) Väl tillbaka på hotellen kliade mina fingrar än en gång av att shoppa ;P Efter ett snabbt ombyte åtke jag och Johan tillbaka till silk market. Denna dag handlade jag :
 1 brun skinn handväska
 plånbok
 täckbyxa
 2 piketröjor
diverse smink
detta fick jag för en dryg femhundring. Trots all shopping så kände jag att jag ville handla mer, mer mer!! Man blir helt enkelt aldrig nöjd :P Shoppingen var iaf helt underbar och att pruta var riktigt kul bitvis. Vart lurad på en grej (enligt mig) så jag kände mig nöjd! 40 kr vart jag väl lurad med och det kan jag nog leva med ;)

På kvällen väntade den välkända Pekingankan. I bakgrunden hade dom en hel anka som dem stod och hackade, tror det måste vara fint att man får se när dom hackar den i Kina :S :P. Ankan var iaf god dock hade jag själv önskat lite mer kryddning! Min matlust var däremot inte så bra, trots god mat så fick jag tvinga i mig den då jag inte hade någon som helst lust att äta, en väldigt ovanlig känsla för min del, och det är jag mycket glad för. :)
     På vägen hem fick man möjlighet att hoppa av vid Pekings kändaste bargata men på grund av att jag inte var helt 100 och att mina packning var utspridd över hela rummet så kände jag att det var bäst att åka hem. Hade dock varit häftigt att vara på en riktig kina bar :P Men men ;)  Väl hemma blev det packning och noggrann vägning =) 30 kg från början men efter en del omflyttning till handbagaget så stannade tillslut bagaget på 28 kg.  (vi fick ha 30 med oss). Det vart trots tidig hemgång en sen kväll! Sömnbristen började nu kännas :P

10/1
Dagen då det var dags för oss att bege oss hem efter 16 dagar hade kommit. Men för att verkligen utnyttja dagen till fullo så gav vi oss 8.00 på morgonen till OS arenorna, bird's nest och vattenkuben. Vi var dock där en halv timme för tidigt då dom öppnade fågelnästet klockan 9. Det vart en kort promenad runt omkring där innan vi kom in. Det var en mäktig syn att gå in där. De hade 2 stora skärmar på var sin sida därinne och där visade dom olika sekvenser från OS samtidigt som dom spelade mäktig musik. Nu till jul hade dom också gjort i ordning en gigantisk gran i mitten av allt :P Känslan var i alla fall häftig där och det vart tillslut lite bråttom tillbaka till bussen då vi skulle checka ut i hotellet 10.45. Då jag packat det mesta så var det lugnt för mig ;) Haha.. På väg mot flygplatsen stannade vi en sista gång för att äta vår sista måltid i Kina. Jag fick dock inte i mig mycket (pga av matlusten). Vi tog ett gruppfoto och sedan tackade vi vår ledare Torbjörn då han lämnade oss eftersom han skulle vara kvar i några dagar till.
    På flygplatsen klarade jag mig igenom både vikten och säkerhetskontrollen ännu en gång. 28 kg vart de till slut. 12 när jag åkte dit och 28 hem ;) Nöjd som få! ;D Vart lite shopping på slutet i form av minimars och vatten ;) 9 timmars flygresa kräver ju sin färdkost ;)

Flyget lyfte och resan gick bra, segt men inte annat än man kunnat vänta sig. 15.30 åkte vi från peking och 18.00 landade vi i Stockholm ;) 9 timmar vadå?!?  Sega och lagomt pigga kom vi till arlanda där 6 timmars väntan låg framför oss. Vi började med att äta, stekt fisk och pommes för min del, det var gott! Sedan var det en lång väntan. 1.5 timme fördrev vi tiden med internet och resten ...?! klockan slog tillslut 00.21 och vi klev stressade på nattåget :P (vi hade en del packning, för mig 28 kg +skidor). Sängen var sedan en trevlig syn och vi la oss snabbt. Sov sådär, hade en hemsk hosta som tyvärr dom andra fick lida lite av också :S . Tåget vart 2.5 timme försenat också, vilket inte var jätte illa då jag kunde sova bättre på slutet :) halv 11 klev vi av tåget och var då efter en 30 timmars lång resa äntligen hemma i Järpen. :)





Det har varit en fantastisk resa och lätt bland det roligaste, häftigaste och intressantaste jag nånsin varit med om. Jag hade aldrig några bekymmer och välja om jag ville med eller inte men kan, trots sjukdom på drygt 2 veckor, konstatera att det var ett av dom bästa beslut jag tagit. Det har hänt otroligt mycket och alla dagar har inte varit roliga dagar och alla stunder har inte varit roliga stunder, mycket resande och lite sömn tar på krafterna men som min pappa klokt påpekade: "kom ihåg det skall vara lite jobbigt för att det skall vara riktigt roligt. "  Och riktigt roligt, ja det har jag verkligen haft! Det var många gånger jag önskade att ni här hemma hade fått vara med och uppleva det jag har fått uppleva.  Det är många som har frågat vad det roligaste med hela resan var. Efter en del funderande så har jag kommit fram att under det kinesiska vasaloppet så njöt jag verkligen. Kanonväder, kanonskidor och lagom fart gjorde det till en härlig stund. Ska inte heller glömma shoppingen som jag hade höga förväntningar på och som motsvarade alla dom! Trots att jag började resan med sjukdom och avslutade med en så har jag ändå kunnat njuta av resan, även om det självklart är trevligare att vara frisk :-)
     Är nöjd med att jag (för det mesta ;] ) fokuserat på det som varit bra och när det varit mindre bra bara "gillat läget". Har  uppskattat det som går att uppskatta och det övriga har jag försökt att strunta i. Under 16 dagar kan inte allt gå som på räls och jag har inte låtit något som jag upplevt som negativt förstöra min resa =)


Kinaresan får ++++++ 6 plus av 5 :)
+ för billigt med taxi (10-30 kr kostade alla resor)
+ för den billiga shoppingen!
+ för kinesiska Vasaloppet
+ för snöskulpturen i Changchun
+ för det fina vädret i Kunming
+ för det trevliga resesällskapet
+ för dom duktiga ledarna
...Finns oändligt med + grejer att ta upp och jag är mycket tacksam för att jag fått vara med om dem och denna resa!!


Återkommer vid ett senare tillfälle med bilder från de sista dagarna :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0