Kina del 2

30/12
Tidig morgon med 2 timmars skumpig och kall bussresa tillbaka. frosten på bussrutan hade inte försvunnit efter 2 timmar :P När vi kommer till flygplatsen hade planet vi skulle med fortfarande inte lyft från beijing. Vi blev med andra ord lite försenade. Det gick iaf bra och några fler toabesök hanns med :P Väl framme i Peking väntade 4 timmar innan nästa flyg mot Changchun skulle gå. Vi fick lunch på "KFC" som är typ mcdonalds aktigt. Flygningen till Changchun gick bra om än jobbigt. Det är slitsamt som fasen att resa hela dagar. Framme i Changchun väntade en timmes bussresa för att komma till vårt hotell "shangri la hotel"  (5 stjärnigt) som låg mitt i centrum av stan (7 miljonerstad). Hotellet var wooonderful! Det blev en sen middag på hotellet innan det var snabbt i säng eftersom sprint väntade på nyårsafton!



reströtta

31/12
Efter min korta förkylning var jag redo för min första tävling på typ 1 år. Det var en rolig bana och det gick helt okej. Efter mål fick jag dock fruktansvärt ont i bröstet och mina luftrör. Att det kan göra så ont att andas! Inte nån höjare men gick över efter en halvtimme och då gick jag för att kolla på becka som ännu en gång gick vidare!! Och hon åkte kanon, gick vidare från kvarten via en finfin spurt och sedan hamna hon i ett heat med bara kineser. Där hon skulle gått vidare om inte klanten framför ramlat inför upploppet, men men. Sedan vart de lunch på tävlingsplatsen, mycket god! Bussen hem till hotellet tog cirkus en timme och väl tillbaka väntade dusch och sedan bestämde jag mig för att gå på manikyr. Emelie, terese och Moa följde med. Efter att jag pratat med en tjej på hotellet fick jag en beskrivning och karta på dit vi skulle. Smart som hon var så skrev hon stället på kinesiska så vi kunde stanna och fråga om vägvisning. Väl framme tog det kanske 20 minuter och 10 yuan gick det på :P Finfina naglar senare fick vi jogga hemåt för att hinna göra oss i ordning inför kvällens händelse, bankett och nyår!

becka inför semin

Emelie och Moa på väg till manikyren
 
Vi gjorde oss i ordning inför nyår och idag hade vi bordsplacering. Jag fick sitta bredvid en dansk kille. Jag var hemskt trött efter tävlingen på dagen och att försöka förstå danska är hemsk ansträngande :P Ingen bra kombination men det gick bra. Maten var helt okej, och underhållningen sådär, kineserna skulle behöva lära sig att reglera ljudnivån då det var alldeles för högt ibland :) De hade dekorerat bankettsalen väldigt fint i alla fall med snöflingor som hängde i taket. Efter middagen fick vi hänga i baren, Mayflower ;) , och till 12 slaget gick vi upp i lobbyn där vi fick champagne (dock efter 12slaget :P ) och där vi också firade Sandra som fyllde 21.

Anna, Emelie, Moa, Maria, Jag

Maten


Inredningen.

1/1 2009
Denna dag tog jag och rebecka sovmorgon och en lååång lyxfrukost 5 i 10! Vi bestämde oss för att idag skulle vara dagen då vi skulle klippa oss. Johan och Mangen hade vart och klippt sig dagen innan så vi gick till samma ställe. Det var ett fint och fräscht ställe där dom började med att tvätta håret på oss. Det var en tjej där som kunde hyffsad engelska som vi fick prata med om hur vi skulle klippa oss. Vi fick kolla på ett 20 tal kort som bestod av kinesiska tjejer med mörkt tjockt svart hår ner till midjan typ :P Hittade en bild som visade en sned lugg som jag visade dem. Becka hade tydligen tagit precis samma bild ( vi satt utom synhåll för varandra). Lyckades dock inte få fram med att dom skulle klippa av det som var slitet så jag drog till med nån längd. Sen började klippningen, som  lätt är den noggrannaste jag varit på. För varje 'klipp' kammade kille hårslingan 3-5 ggr innan han klippte av minimalt med hår. När han började närma sig slutet så ville jag ha mer uppklippt där uppe. Det var dock svårt att få min vilja igenom eftersom dom inte höll med (tror inte dom ville klippa nå mer av mitt fiiina bloonda hår). Det gick tillslut iaf och min stab av 3-5 st fortsatte :P tog ungefär 1.30 och klippa mig och sista halvtimmen så tror jag bara att han höll på och kamma håret bara för att få hålla på med det :P Har aldrig fått så mycket komplimanger för mitt hår! Kul att det var så otroligt annorlunda. Kalaset gick loss på 40 yuan (typ 45 kr).Det roliga var att mangen och Johan som var där dagen innan fick betala 120 yuan, var! 3 ggr så mkt som oss :P Sedan tog vi en sen lunch som vi avslutade med glass och chokladsås, behöver jag skriva att det var underbart?
   Senare på kvällen var det "Cocktail party" där vi fick äta våran middag stående :p (perfekt uppladdning inför vasaloppet tyckte vi ;] ) Maten var god iaf och även här avslutades måltiden med glass. Tidig kväll med tanke på vasaloppet.

2/1
Tidig morgon och den timmes långa bussresan idag igen till skidstadion. Vädret var kanon, klarblått med soool! Jag hade inte åkt banan innan. Den var 16.7 km lång med en tuff början. 3 varv som gällde för oss. Först var det invigning och 9.30 gick sedan starten. Fick ont i luftrören redan efter en kilometer så jag sänkte tempot istället och njöt av hur härligt det var att faktiskt få åka det kinesiska vasaloppet!! Härligt till de sista 3 kilometrarna då jag fick kramp i armarna! Jobbigt men verkligen en häftig upplevelse! Efter loppet fick vi medalj och ännu mer blåbärssoppa. Sedan vart det snabbt ombyte och lunch för att hinna med den första bussen hem. Väl tillbaka på hotellet blev det vila en timme och sedan ombyte igen för ännu en bankett, denna dag "vasaloppsbankett". Som tur var så var det buffé den här dagen och det behövdes för jag tror att alla var hungriga efter loppet. Efter banketten var det dans på mayflower igen :P



snöskulptur vid "skidstadion", riktigt riktigt häftig!



Men nu blir det nog sängen för mig, ni får fortsättningen vid ett senare tillfälle!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0