Kina del 1

Är så fruktansvärt jävla trött så det är stört! ska försöka hålla mig vaken någon timme till..trööööött! Vågar inte tänka på vad klockan är i Kina :P

Ska försöka mig på en sammanfattning tänkte jag, börjar väl med den 25 december.
Blev en tidig morgon då jag åkte från fjällen till östersund där Johan och hans föräldrar väntade på mig, vi körde till Sundsvall och var där tidigt så det blev en väntan på Max. När tåget gick hade alla kommit på i sin ordning och vi drog mot arlanda. Väl där fick vi reda på att vi skulle betala 400 kr för skidfodralen, dom var schyssta mot mig och sa att doms kulle räkna mitt sid och stav fodral som 1 trots att det var 2 "kollin" höhö. Flygresan gick till köpenhamn där vi mellanlandade. Åt middag i form av pastasallad. Sedan gick vi ombord på planet som hade tvskärm framför där man kunde se film, lyssna på musik och spela musik. Kunde bil en trevlig resa tänkte jag. Tv-skärm eller inte så är drygt 9 timmars flyg en pina men den som väntar på något gott.... Lagomt trötta landade vi i Peking 13.00 lokal tid. (26/12)


Pigga järpenkillar efter en lång resa. 

Vi åkte till hotellet där vi fick en kvart på oss innan vi skulle iväg till pearl market för att shoppa vinterjackor för de som inte tagit med sig några. Hittade en röd Peak parkas för 230 yuan (ca 260 kr) trots att jag tagit med vinterjacka (som för övrigt inte blev använd mycket) Köpte även en soft shell jacka till min far och en sjal. 140 respektive 25 yuan. Prisvärt i Kina minsann ;) Capital hotel hette hotellet där vi skulle bo en natt på.Kvällen spenderades på en restaurang i peking där vi själva skulle ta oss hem. Efter många om och men hittade jag och rebecka tillbaka konstaterandes att det såg likadant ut överallt och att kineser inte har mvg i engelska. Det vart en tidig kväll eftsrom vi skulle upp tidigt nästa morgon för inrikesflyg till inre mongoliet.



rebecka glatt hållande i min jacka ( i sopsäcken ja ;] )

27/12
Morgonens frukost visade sig senare också vara den bästa då det fanns youghurt och müsli och till min förtjusning, melon!  Vi gav oss igen av med bussar mot flygplatsen mot "xilinhot" tror jag flygplatsen dit vi skulle hette. in the middle of nowhere kan man säga iaf. När vi kommit fram väntade en 2 timmar lång bussresa framför oss. Det såg likadant ut hela tiden. Öken fastän det var minusgrader. I 2 timmar....sen dök en stad upp, xi wu qi, dit vi skulle. Hotellet visade sig vara okej, men nästan utan värme.. :P De andra gav sig ut för att åka skidor eftersom spåret låg alldeles bredvid hotellet men eftersom jag fick feber så blev jag kvar på hotellet och sov istället.


Toaletten på flygplatsen i mongoliet (Y) ( Ja, jag använde den )

28/12
Frukosten bestod av kokt ägg utan salt och ris. mumma! Sprint som stod på programmet. Jag kände mig lite piggare denna dag och tog mig ut och såg prologen. Jag vart kändis där med mitt blonda hår och västerländska look. Tror jag blev knäppt av 50 st! Så många som ville stå bredvid mig och knäppa dels på sig själv men också att barnen deras skulle stå där :P Jag tyckte detta var roligt bortsett från att en kille knäppte igen o igen o igen, typ 5 ggr, vad ville han liksom :P. Många hade klätt ut sig i traditionella mongoliska kläder. Invigningen bestod av ett tal jag sällan sämre skådat. Det var på kinesiska så jag förstod inget men det var borgmästarn som talade och han hade ett rött papper som han läste innantill, inte en enda gång tittade han upp! Är man borgmästare/politiker så är man ju oftast en bra talare liksom. Detta gäller inte i Kina dock. :P






Det var tröttsamt att vara kändis och efter prologen gick jag. Detta gjorde även alla mongoler eftersom dem trodde att tävlingen var klar :P Kicki och Becka gick vidare från prologen (16 st). Jag gick hem och sov.

29/12
Andra tävlingen var jag inne och låg i sängen och tog det lugnt. sov och läste om vartannat. Hade inte sovit en hel natt sen vi åkte till kina (jetlag). Vart inte bättre att jag sovit på dagarna på grund av sjukdom misstänker jag :P Kände mig dock mycket bättre och hoppades på att kunna köra i Changchun dit de andra tävlingarna skulle gå. Efter de andra tävlat klart så gick vi in en sväng "på stan". Jag köpte ett par skor för 50 yuan. Dom hade otroligt många sko butiker där :P 2 typ 11 åriga tjejer följde efter oss och tolkade lite eftersom dom kunde lite engelska.
På kvällen fick jag och becka chockbeskeded att det var bankett :O Vi som räknat med endast 2 styckna. Vi letade desperat efter kläder i våran väska och nånstans så hittade vi nånting iaf. Middagen inleddes med sång och dans av mongoliska dansare. Man satt vid runda bord om ca 10-12 pers. Mitt på bordet fanns en stor rund glasskiva som man kunde snurra, där ställde dom in maträtter alleftersom som man sedan fick ta för sig på tallrikar lika stora som arsetter här hemma. Men först kom en servitris in med en flaska öl och en flaska rissprit. Det fick vi välja på, när jag bad om vatten såg hon jätte förnärmad ut och räckte sedan fram de andra två flaskorna igen. Jag frågade efter vatten igen. Hon försvann. Efter att tag kom hon till baka med en te kanna med varmt vatten. Faaan ska de va så svårt och få vanligt kallt vatten :P Fick det tillslut, 3:e gången gillt. Sedan kom det massa dansare som dansade runt med skålar. I skålarna fylldes det sprit som man gick runt med vid varje bord så att alla skulle få dricka. Vet inte vad det var för tradition men det var lite oväntat. Vi fick sedan fortsätta att äta och vi fick lära oss skål på kinesiska, "gambej", för övrigt ett välanvänt ord under denna resa! Efter maten vart det dans och sedan var det dags att sova eftersom vi skulle flyga tidigt nästa morgon. En lyckad kväll där jag kände mig bra i förkylningen (kortaste nånsin)!


Vårat hotell

Becka ( ;] ) Johan och Sebbe

Torbjörn (ledare), Tiril och Mangen

Bergs gänget

Kicki och en av våra vallare! :)

Nu är det matpaus ;]

Kommentarer
Postat av: mamma

Vad kul att du tar dig tid nu redan och skriver. Ser fram emot fortsättningen...

2009-01-11 @ 18:47:49
Postat av: becka- alltid snygg på kort

Nog för att jag älskar bilder men det finns ju faktiskt undantag..sådana som ALDRIG borde få publiceras för allmänheten..Hur som haver måste jag ju komma över och ta alla andra snygga bilder :D

2009-01-13 @ 10:00:29
URL: http://rebbens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0